Pandemia wywróciła do góry nogami sposób, w jaki funkcjonowało wiele firm. Nową normą stała się praca zdalna, do której większość pracowników biurowych została zmuszona, ze względu na obowiązujące przepisy.

Obecnie pracodawcy zadają sobie pytanie, czy powrót do trybu pracy sprzed pandemii jest w ogóle możliwy? Czy tak zwane “nowe normy” zostaną z nami już na stałe? Jak się okazuje, wielu pracowników nie chce wracać do stacjonarnego trybu pracy.
Jedno jest pewne, firmy muszą określić swoje podejście do pracy zdalnej. Jednak nie wszyscy pracownicy chcą wracać do biur, a wielu z nich deklaruje, że odejdzie z firmy, jeśli ta będzie wymagać pracy tylko i wyłącznie stacjonarnej. Niestety pracodawcy niewiele mogą w tej sytuacji zrobić. Najlepsi pracownicy rozważają podjęcie pracy w firmach zagranicznych, które są o wiele bardziej dostępne niż przed pandemią (właśnie ze względu na pracę zdalną). Również aplikujący do firm kandydaci oczekują pełnej jasności, czy dana firma pracuje w trybie zdalnym lub czy praca zdalna jest możliwa.
W świetle tak odmiennej sytuacji na rynku pracy, niż ta jaka miała miejsce przed wiosną 2020, wiele firm, zwłaszcza z branży IT, decyduje się wprowadzić pracę zdalną jako normę. Decyzja ta ma swoje konsekwencje i wpływa przykładowo na benefity pracownicze, ponieważ nie wszystkie formy benefitów są atrakcyjne dla pracownika zdalnego.
Praca zdalna a benefity pracownicze
W czasach przed pandemią najpopularniejszymi benefitami w Polsce było ubezpieczenie medyczne, karta multisport oraz owoce dostępne biurze (przez cały czas lub określonego dnia). Większe firmy korzystają także z platformy MyBenefit, która pozwala pracownikowi zdecydować o tym, na co chce przeznaczyć swoje punkty benefitowe.
O ile ubezpieczenie zdrowotne jest nadal atrakcyjnym benefitem dla pracownika zdalnego, o tyle pozostałe benefity mogą być trudne do wykorzystania dla osób pracujących zdalnie. Dlaczego? Ponieważ coraz więcej pracowników zdalnych decyduje się opuścić duże miasta, czy nawet wyjechać z Polski. W takim wypadku “owocowe środy” czy Multisport przestają działać na korzyść pracodawcy.
Jakich benefitów pracowniczych poszukuje zdalny pracownik?
Zasada doboru benefitów w firmie funkcjonującej zdalnie jest dość prosta, mianowicie wszelkie benefity również powinny być zdalne, czyli możliwe do wykorzystania w dowolnym miejscu w Polsce (a najlepiej na świecie).
Dlatego coraz więcej firm decyduje się na kursy językowe dla swoich pracowników, które są dostępne w formie benefitu. Kursy językowe dla firm to w zasadzie sytuacja win-win dla pracodawcy i pracownika. W efekcie pracodawca podnosi kompetencje pracownika, które mogą być pomocne również w pracy, natomiast pracownik otrzymuje rozwijający go benefit.
Najczęściej wybieranym językiem w przypadku takiego benefitu jest angielski, jednak jeśli Twoi pracownicy dobrze mówią po angielsku, wówczas możesz zaproponować im kurs francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego lub niemieckiego. Ważne jest, aby pracownik mógł uczestniczyć w zajęciach językowych w trybie zdalnym. Decydując się na taką formę dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników upewnij się, czy dana firma szkoleniowa jest przygotowana do pracy zdalenej. Przykładowo w naszej firmie szkoleniowej wszystkie lekcje odbywają się online.
Innym ciekawym pomysłem na benefit pracowniczy dla pracownika zdalnego są konsultacje psychologiczne. Ze względu na stres związany z pandemią firmy zaczęły oferować swoim pracownikom refundacje rozmów z psychologiem. Dbanie o zdrowie - nie tylko fizyczne - swoich pracowników jest bardzo świadomym wyborem ze strony firmy i z pewnością wspiera ich rozwój oraz umożliwia przejście przez trudniejsze momenty w życiu lub pracy.
Czy warto wymienić benefity pracownicze w firmie?
Utrzymywanie benefitów, które już nie służą pracownikom zdecydowanie mija się z celem. W takim wypadku firma tylko traci pieniądze, nie stając się przy tym bardziej atrakcyjnym pracodawcą niż konkurencja.
Atrakcyjne benefity są tym ważniejsze, im łatwiej pracownikowi jest zmienić pracę, a szanse na to rosną wraz z liczbą firm, które przeszły na pracę zdalną. Nie ulega wątpliwości, że rynek pracy już nigdy nie będzie taki sam jak przed pandemią. Dlatego, najlepsze co można zrobić, to dostosować się do nowych warunków na rynku i wykorzystać je na swoją korzyść.
Autorka: Monika Chmielewska