Po czym poznać skuteczne kursy językowe dla firm?

Chęć ekspansji na zagraniczne rynki, wprowadzenie nowego benefitu pracowniczego lub wsparcie pracowników w ich codziennych obowiązkach - to trzy główne przyczyny, dla których firmy decydują się na wdrożenie kursu językowego. O co należy zadbać, aby wdrożenie kursu było skuteczne, a pracownicy zadowoleni z nowych możliwości rozwoju w firmie?

Istnieją 4 główne czynniki, które są w stanie przesądzić o skuteczności kursu językowego, przygotowanego dla firmy. Pierwszy z nich odgrywa największą rolę i ma istotny wpływ na nastawienie Twoich pracowników jeszcze przed rozpoczęciem kursu.

Przed kursem: komunikacja do pracowników

Istotne jest, w jaki sposób przekażesz swoim pracownikom informacje o tym, że w firma wprowadza kursy językowe. Ważne jest, aby nikogo nie zmuszać do chodzenia na kurs. Oczywiście zajęcia językowe mogą być obowiązkowe, jednak wówczas warto zadbać o odpowiednią komunikację do pracowników.

Słowa takie jak “chcemy Was wesprzeć w Waszych codziennych obowiązkach” lub “zależy nam na Waszym rozwoju” są o wiele lepsze, niż informacje o nowym obowiązku.

Odpowiednia promocja kursu wśród pracowników znacząco wpłynie na ich frekwencję i motywację do udziału w lekcjach. Nasza szkoła językowa jest w stanie przygotować taką komunikację za Ciebie. Pamiętaj także, aby zapytać swoich pracowników o dni i godziny, które będą dla nich najbardziej odpowiednie do zaplanowania lekcji językowych.

Zadbaj o pracowników

Nie ma możliwości, aby podnieść czyjeś kompetencje na siłę. Zatem, jeśli kurs ma być skuteczny, oznacza to, że Twoi pracownicy muszą chcieć brać w nim udział. Aby było to możliwe, należy w pierwszej kolejności zadbać o ich potrzeby.

Logistyka to podstawowy obszar, o którym należy się zająć. Upewnij się, że godziny zajęć są odpowiednie dla pracowników i nie kolidują z obowiązkami z ich życia zawodowego i prywatnego. Może to być przykładowo konieczność odebrania dzieci ze szkoły po pracy. Natomiast, jeśli zajęcia są organizowane online, wówczas ważne będzie, aby lektor dysponował dobrym sprzętem i miał przygotowane materiały online, tak aby organizacja zajęć nie zabierała czasu na naukę.

Kolejna ważna rzecz, to zadbanie o wysoki poziom przydatności zajęć językowych. Nikt nie będzie szczególnie zmotywowany do nauki suchej gramatyki lub wszystkich możliwych nazw warzyw po angielsku. Ważne, aby tematy poruszane na lekcjach były maksymalnie związane z pracą i sytuacjami, jakie pracownik napotyka w niej na co dzień.

Ostatnią rzeczą, o której nie można zapomnieć dbając o komfort pracowników, jest tak zwana “chemia z prowadzącym”. Jest to czynnik ludzki, który jest trudny do zdefiniowania i jednocześnie każdy podskórnie czuje, czy dany prowadzący pasuje do grupy. Nasza szkoła językowa daje możliwość zmiany lektora w trakcie kursu. W innym wypadku pracownicy mogą szybko zniechęcić się do przychodzenia na lekcje.

Monitorowanie postępów

Jedną z cech skutecznych kursów językowych jest monitorowanie postępów w nauce. Jest to konieczne, ponieważ bez tego kursanci zaczną tracić motywację. Ważne jest, aby mogli sami zobaczyć swój progres i dostrzec postępy, jakie osiągnęli.

Klasyczny pomiar poziomu znajomości języka według skali CEFR (A1, A2, B1, B2 itd.) tutaj nie wystarczy, ponieważ w tej metodzie pomiaru efekty często osiąga się latami (szczególnie na wyższych poziomach zaawansowania). Lepszym rozwiązaniem jest pokazanie progresu za pomocą procentów lub skali punktowej, skupiając się na poszczególnych kompetencjach językowych, takich jak: pisanie, czytanie, mówienie czy rozumienie ze słuchu. Skuteczną praktyką jest prezentowanie kursantom ich progresu w okresach półrocznych. Jest to czas, w jakim zazwyczaj dochodzi do rozwinięcia kompetencji językowych, zatem kursant będzie mógł realnie zobaczyć, że wraz z lekcjami otrzymał też rozwój swoich umiejętności.

Wygoda dla działu HR

Ostatnią cechą skutecznych kursów językowych, jakie przeprowadza się w firmach jest wygoda dla działu HR, działu szkoleń lub działu administracji. To zwykle jeden z tych działów jest odpowiedzialny za wdrożenie kursów w firmie. Jednak firma płacąc za kurs nie powinna ponosić dodatkowych kosztów w postaci godzin roboczych, jakie dział HR musi przeznaczyć na wdrożenie, koordynowanie i monitorowanie oraz ewaluację kursu.

Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest wsparcie działu HR przez Opiekuna Klienta, który operuje z ramienia firmy szkoleniowej. Wówczas taka osoba zadba o:

  • komunikację do pracowników,
  • zbadanie o ich potrzeby logistyczne,
  • zebranie feedbacku o współpracy z lektorem oraz przeprowadzenie ankiety satysfakcji
  • wdrożenie pracowników z działu HR w działanie platformy online do zarządzania szkoleniami,
  • komunikację związaną z odwoływaniem i przekładaniem zajęć,
  • wysyłanie przypomnień o nadchodzących zajęciach.

Wdrożenie dużego projektu szkoleniowego (ustalenie grafiku, podział na grupy, itd.) może zajęć działowi HR około 2 godzin dziennie, nawet przez 2 tygodnie. Miesięczne monitorowanie frekwencji i przygotowanie raportów to kolejne godziny ich pracy. Warto więc upewnić się, że to firma szkoleniowa będzie odpowiedzialna za kwestie organizacyjne i ma do tego odpowiednie narzędzia, bo to po prostu duża oszczędność. W Lingua Smart dbamy o komfort pracowników HRu, dlatego dedykowanego Opiekuna Klienta oraz dostęp do Platformy do zarządzania szkoleniami otrzymujesz wraz z zakupem kursu językowego.

 


Autorka: Agnieszka Szymańska-Palaczyk

Wystarczy nam 14 dni aby uruchomić kurs językowy w Twojej firmie.

4 kroki wdrożenia

  • Audyt językowy i analiza potrzeb
  • Ułożenie grafiku i przypisanie lektorów
  • Przygotowanie programu zajęć
  • Start zajęć

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij