Szkolenia językowe w firmie - jak zacząć?

Wiesz już, że Twoja firma potrzebuje szkoleń językowych dla pracowników. Wchodzicie na zagraniczne rynki i chcecie podszkolić zespół lub szukacie ciekawego benefitu dla pracowników.

Ekspansja na zagraniczne rynki to duży krok dla firmy i jednocześnie wiele zmian wewnątrz organizacji. Jedną z potrzeb rozwijających się organizacji są szkolenia językowe, jednak ich wdrożenie często staje się blokadą dla firmy. W jaki sposób zorganizować szkolenia językowe dla pracowników, aby firma jak najszybciej zaczęła czerpać z tego korzyści?

Wdrożenie kursów językowych może być sprawne i przyjemne albo zająć dużo czasu i energii. Dodatkowo, źle przygotowany proces szkoleniowy może już na samym początku zniechęcić pracowników.

Przeczytaj jak sprawnie wdrożyć kursy językowe w firmie i nie popełnić podstawowych błędów.

Kto najwięcej zyska na udziale w kursie językowym?

Przyjrzyj się potrzebom biznesowym Twojej firmy. Jeśli macie zagranicznych klientów lub wchodzicie na zagraniczne rynki, wtedy szkoleniami należy objąć te osoby, które mają lub będą mieć kontakt z zagranicznym klientem. W dużym uproszczeniu będzie to dział sprzedaży i dział obsługi klienta, ale też osoby wspierające proces sprzedażowy, wdrożeniowy i koordynujące projektem: project managerowie, account managerowie, konsultanci, designerzy, programiści (w zależności od branży i specyfiki firmy, te stanowiska będą różne).

Szkolenia językowe to doskonałe uzupełnienie systemu motywacyjnego lub benefitowego w firmie. Rekomendujemy je dla wszystkich pracowników, albo jako bonus dla “wybranych”, np. osoby z długim stażem pracy lub bardzo dobrymi wynikami.

Jak skutecznie dobrać pracowników w grupy?

Podstawowym kryterium w tworzeniu grup szkoleniowych jest poziom znajomości języka. Firma szkoleniowa, która będzie odpowiedzialna za prowadzenie kursu powinna przeprowadzić wstępny audyt językowy.  Na podstawie jego wyników będzie można ocenić poziom znajomości danego języka u pracowników i stworzyć grupy szkoleniowe. Najbardziej efektywne są zajęcia w małych grupach - przy kursach online sugerujemy maksymalnie pięcioro uczestników, a przy kursach stacjonarnych ośmioro.

Kolejny kryterium podziału na grupy - poza poziomem znajomości języka - jest zakres obowiązków osób biorących udział w szkoleniu. Najlepiej jest  stworzyć grupy tematyczne (np. sprzedażową, marketingową, księgową) lub skupione na poszczególnych umiejętnościach (np. konwersacjach, pisaniu pism formalnych, gramatyce). Taki podział pozwala na ułożenie programu zajęć, który będzie odpowiadał w 100% potrzebom firmy i kursantów.

Jak dostosować czas zajęć do możliwości pracowników?

Najczęstszym rozwiązaniem stosowanym przez naszych klientów jest organizowanie kursów językowych dla pracowników w godzinach pracy. To, czy czas szkolenia wlicza się w czas pracy zależy od Was (ale warto też sprawdzić to w  Kodeksie Pracy). Oczywiście zajęcia w czasie pracy nie sprawdzą się w przypadku niektórych osób, np. tych, które pracują w obsłudze klienta i muszą być cały czas dostępne pod telefonem lub na czacie.

Ten problem rozwiązuje organizacja zajęć przed pracą lub po pracy. Są jednak pracownicy, który nie będą mieli motywacji do nauki po pracy ze względu na obowiązki domowe i rodzinne. Warto rozważyć na jakim etapie kariery i życia rodzinnego są nasi pracownicy - po to, żeby benefit nie stał się przykrym obowiązkiem.

Jak rozliczać kurs językowy między firmą a pracownikiem?

Firma może pokrywać w 100% koszt udziału pracowników w szkoleniach językowych, szczególnie, jeśli kurs językowy ma uzasadnienie biznesowe: Wasz zespół będzie np. pracować po angielsku.

Niektórzy zastanawiają się jednak czy pracownicy docenią darmowe szkolenia i będa się do nich odpowiednio przykładać: chodzić regularnie, brać aktywny udział w zajęciach, poświęcać czas w domu na naukę własną (tak, bez tego się nie da!)

Możecie więc podzielić koszt udziału w szkoleniach między firmę a pracowników (np. w proporcji 50/50). W tej sytuacji częstym problemem dla firm jest ilość pracy związana z rozliczeniem kursu z każdym pracownikiem. Dlatego szukaj firm szkoleniowych oferujących rozliczenie odpowiadające Waszym potrzebom: fakturowanie poszczególnych kursantów za ich udział w zajęciach.


Kiedy należy sięgnąć po zajęcia z native speakerem?

Wychodzisz na rynki zagraniczne? Doskonale! Dział sprzedaży będzie ćwiczył rozmowy handlowe i negocjacje. Programiści i designerzy przećwiczą small talki. Na bezpiecznym gruncie przejdą przez sytuacje, na których wykładają się w realu.

Wybór nauczyciela prowadzącego zajęcia zależy przede wszystkim od poziomu znajomości języka wśród kursantów. Native speakerzy zwykle nie znają języka polskiego, więc nie będą w stanie wytłumaczyć po polsku niektórych kwestii. Bezpieczny poziom znajomości języka, od którego można zacząć naukę z native speakerem to B1 (choć są oczywiście tacy, którzy lubią od początku rzucić się na głęboką wodę i zacząć naukę od podstaw właśnie z native speakerem :)).

Niektórzy preferują aby kursy konwersacyjne i skupione na szlifowaniu akcentu prowadził native speaker, a kursy skupione na gramatyce polski lektor, ale to jest już kwestia indywidualna.

Jak długo trwa wdrożenie?

Wdrożenie składa się z kilku etapów: przeprowadzania testów poziomujących, podziału kursantów na grupy, ułożenia grafiku, przygotowania programu zajęć i materiałów szkoleniach, rozesłaniu podstawowym informacji do kursantów (np. sposobu rozliczania zajęć, linków do zajęć online, numeru sali, w której będą odbywać się zajęcia). Całość wdrożenia trwa zwykle od 7 do 21 dni, a zależy od kilku czynników: skali projektu, tempa wypełniania placement testów przez kursantów oraz wymagań dotyczących godzin zajęć.

Co zrobić, żeby wdrożenie przebiegło szybko i bezboleśnie?

  • Zadbać o to, aby placement testy przebiegły szybko i sprawnie (np. podkreślić, że to ważne i bez tego nie można utworzyć grup, zaproponować wypełnienie testu w godzinach pracy, dać krótki termin na jego wypełnienie (tak, to nadal działa motywująco!).
  • Zapewnić kursantów, że wynik testu poznają tylko oni i szkoła językowa, a posłuży on tylko do przypisania ich do odpowiedniej grupy (nie będzie wykorzystywany jako element oceny pracowniczej).
  • Z wyprzedzeniem ustalić z pracownikami możliwe terminy i częstotliwość zajęć (raz czy dwa razy w tygodniu; zajęcia w trakcie pracy czy poza godzinami pracy) i przekazać te informacje szkole językowej (pozwoli to z wyprzedzeniem przygotować grafik zajęć).

Co wpływa na koszt kursu?

Cena kursu językowego dla firm zależy od kilku czynników:

  • przede wszystkim od skali kursu: czyli liczby grup i kursantów
  • profilu kursu językowego (podstawowy, biznesowy, branżowy, specjalistyczny)  
  • trybu nauki (kursy online lub stacjonarne)
  • nauczyciela prowadzącego (kursy prowadzone są przez lektorów lub native speakerów).

Autorka: Agnieszka Szymańska-Palaczyk

Wystarczy nam 14 dni aby uruchomić kurs językowy w Twojej firmie.

4 kroki wdrożenia

  • Audyt językowy i analiza potrzeb
  • Ułożenie grafiku i przypisanie lektorów
  • Przygotowanie programu zajęć
  • Start zajęć

Informujemy, że nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu oraz zbierania informacji dotyczących odwiedzin na stronie. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.

Rozumiem, zamknij